شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

سازمان تنظیم مقررات رسما اعلام کرد:

نه همراه اول سقف مشترک دارد، نه ایرانسل

رضواني

سه شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۸:۰۰


به گفته معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، رادیویی هیچ کدام از اپراتورهای همراه اول و دوم تلفن همراه دارای سقف تعداد مشترک نیستند.

وایمکس نیوز - حسن رضوانی با بیان این مطلب گفت: پس از بررسی پروانه های اپراتورهای تلفن همراه کشور به این نتیجه رسیدیم که هیچ کدام از آنها دارای سقف تعداد مشترک نیستند و با توجه به رقابتی بودن بازار، مشخص کردن سقف برای واگذاری سیم کارت در اپراتورهای تلفن همراه در عمل برداشته شده و بازار و شرایط رقابتی عامل تعیین کننده سقف برای اپراتورهاست.
رضوانی تعداد سیم کارت های اپراتور دوم تلفن همراه را بیش از 18 میلیون عنوان کرد و افزود: با آماری که توسط همراه اول به رگولاتوری ارایه شده، آنها نیز حدود 34 میلیون مشترک فعال دایمی و اعتباری دارند.
وی افزود: در پروانه همراه اول جذب 38 میلیون مشترک برای 10 سال پس از دریافت پروانه دیده شده و اشاره ای نیز به داشتن سقف در پروانه این اپراتور گنجانده نشده است.
وی گفت: در پروانه مخابرات همراه اول مکلف شده ظرف مدت 10 سال تعداد مشترکان خود را به کف 38 میلیون نفر برساند که با توجه به تعداد مشترکان فعلی رسیدن به این رقم در آینده ای نزدیک خیلی دور از ذهن نیست.

 

فکر می کردند ایرانسل به 15 میلیون مشترک نمی رسد
معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات در خصوص وضعیت پروانه ایرانسل و سقف تعداد مشترکان آن گفت: بحث ایرانسل با همراه اول کاملا متفاوت است زیرا زمانی که ام تی ان - ایرانسل پروانه بهره برداری دریافت کرد سازمان رگولاتوری هنوز در کشور ایجاد نشده بود و پروانه توسط شورای اقتصاد به این اپراتور ارایه شد.
وی افزود: نگاه مدیران در آن زمان به مقوله کار ایرانسل به شکلی بود که اکثریت فکر می کردند ایرانسل در 15 سال نمی تواند حتی به کف تعداد مشترکان (15 میلیون و 800 هزار مشترک) برسد و به همین دلیل اصلا صحبتی از سقف به میان نیاورده اند.
رضوانی بیان کرد: در نهایت پس از برگزاری جلسات مختلف با مدیران این مجموعه و بخش حقوقی سازمان تنظیم مقررات به این نتیجه رسیدیم که سقفی برای اپراتور دوم در آن زمان در نظر گرفته نشده است.

 

تعهدات ایرانسل باید افزایش یابد
معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات گفت: اما موضوعات مهمی از جمله میزان تعهدات اپراتور نسبت به افزایش تعداد مشترکان در آن زمان مغفول مانده که هم اکنون در حال رایزنی برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این زمینه هستیم.
وی عنوان کرد: به عنوان مثال تعهدات پروانه ای اپراتور اول برای پوشش جاده های اصلی، فرعی، ریلی، شهرها و روستاهای تحت پوشش به هیج وجه قابل مقایسه با ایرانسل نیست و ما معتقدیم که ایرانسل نیز باید به میزان افزایش تعداد مشترکان، تعهداتش افزایش یابد.
وی گفت: در صورتی که ایرانسل به این موضوع تمکین نکند قطعا فضای رقابتی بین دو اپراتور دچار مشکل می شود و رگولاتوری به عنوان نهاد تنظیم کننده بازار قطعا تا رسیدن به نتیجه مطلوب از این موضوع کوتاه نخواهد آمد.
وی افزود: در جلساتی که با مدیران ایرانسل در این رابطه داریم و فردا (چهار شنبه) نیز احتمالا آخرین جلسه آن برگزار خواهد شد آنها نیز قبول کرده اند که تعهدات پروانه ای اپراتور دوم افزایش یابد.

 

ایرانسل و همراه اول 1/28 درصد از درآمدهایشان متعلق به دولت است
وی در پاسخ به این سوال که وضعیت پرداخت حق السهم ایرانسل و همراه اول به دولت به چه نحوی است، گفت: براساس پروانه ایرانسل اپراتور دوم از تمامی منابع درآمدی خود 1/28 درصد به دولت پرداخت می کند و این موضوع برای همراه اول نیز به همین شکل است.
وی افزود: ایرانسل تاکنون از محل درآمد پیامک، GPRS، MMSو مکالمه 1/28 درصد به دولت پرداخت کرده و در آینده نیز همین روال را ادامه می دهد، در موضوع همراه اول از آنجا که اپراتور اول پروانه اش در دل پروانه مخابرات ایران صادر شده مدیران آن مجموعه دو موضوع متفاوت در بخش دیتا و درآمدهای اپراتوری را با هم تلفیق کرده اند، که به هیچ وجه این موضوع از سوی رگولاتوری قابل پذیرش نیست.

 

افزایش تعرفه تلفن ثابت همچنان در حال بررسی است
به گفته وی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنان در حال بررسی پیشنهاد شرکت مخابرات ایران مبنی بر تغییر فرمول جدید محاسبه تعرفه مکالمات تلفن ثابت است.
رضوانی گفت: شرکت مخابرات ایران پیشنهادهای خود را در زمینه تغییر تعرفه تلفن ثابت به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارایه کرده است که در حال حاضر جلسات کارشناسی به منظور بررسی این پیشنهاد برگزار می شود.
وی افزود: البته هنوز نتیجه نهایی در سازمان تنظیم مقررات مشخص نشده است.

منبع: روزنامه فناوران اطلاعات

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو